Uratarinoita

Lue myymäläpäällikkömme Ainon Mustipolku

Hei! Olen Aino, mustijamirriläinen vuodesta 2015. Toimin myymäläpäällikkönä Viikin myymälässä. Eläinperheeseeni kuuluu toistaiseksi kolmen pojan kesyrottalauma sekä suomenpienhevonen Ripa. Kokemusta löytyy myös koirista, kaneista ja kissoista.

Mustissa ja Mirrissä koululaisesta myymäläpäälliköksi

Aloitin Mustilla ja Mirrillä heti täytettyäni 18 vuotta, töitä tein lukion ohella. Lukion jälkeen tavoitteeni oli mennä jatko-opiskelemaan, mutta työt veivät mennessään. Töiden ohella opiskelin hierojan tutkinnon tukeakseni urheilijataustaani. Omaa polkua etsiessä avautui uskomaton mahdollisuus päästä etenemään oman firman sisällä myymäläpäälliköksi. Nyt opiskelen Mustin ja Mirrin kautta oppisopimuksella lähiesimiestyön ammattitutkintoa, jonka osalta opinnot ovat jo aivan loppusuoralla. Myöhemmin syksyllä alkaa heti tämän opiskelun perään uusi oppisopimuskoulutus, päämääränä liiketalouden erikoisammattitutkinto.

Tukea, eväitä ja ystäviä

Matka Mustilla ja Mirrillä on ollut huikea! Olen saanut kasvaa nuoresta aikuisen alusta työelämään firmassa, joka tukee jokaisen yksilön kehittymistä myyntityössä ja asiakaspalvelussa niin pitkälle kuin rahkeet riittävät. En olisi kasvanut samaksi nuoreksi aikuiseksi ilman tätä firmaa ja huikeita esimiehiä. Työporukoista saadut ystävyydet eivät rajoitu vain työpaikalle, pidämme yhteyttä myös työajan ulkopuolella. Mustilta ja Mirriltä olen saanut ne eväät, jotka auttavat minua kehittymään omalla urapolullani.

Myymäläpäällikön elämää

Myymäläpäällikön työ on haastavaa, mutta hyvin palkitsevaa. Minulla on tulosvastuu omasta yksiköstäni, joten myynnin johtamisen ja kehittämisen taidot korostuvat. Saan työhöni tietyt työnantajan määrittämät rajat, joiden sisällä tehdä luovia ratkaisuja. Tukea saa aina, niin lähiesimieheltä kuin toimistonkin puolelta. Kaikista palkitsevinta on tehdä mahdottomasta mahdollista ja rikkoa rajoja myyntien ja tavoitteiden suhteen.

Myymäläpäällikkö hoitaa oman tiiminsä henkilöstön myyntitaitojen ja asiakaspalvelun kehittämisen sekä on vastuussa myymälän päivittäisten toimintojen hoitumisesta. Hän vastaa yksikön työvoimatarpeen täyttämisestä ja rekrytoinnista.

Haasteita ja palkintoja

Haastavinta työssä on saada priorisoitua päivän kulku ja ajankäyttö myynnin johtamisen ja myymälän perustoimintojen pyörittämisen välillä. Hyvin haastavaa on myös jatkuva itsensä kehittäminen ja vastuu sen tekemisestä. Toisaalta, juuri itsensä kehittäminen ja haastaminen antaa sitä hyvää boostia tavoitteiden saavuttamiseksi.

Ehdottomasti palkitsevinta tässä työssä on hyvä asiakaspalaute! Se antaa koko tiimille isoa onnistumisen kokemusta päivittäisessä työssä. Mikään ei myöskään päihitä sitä tunnetta, kun rökitetään asetetut tavoitteet kovan työn ansiosta.

Musti ja Mirri

Musti ja Mirri tukee jokaisen työntekijänsä kehittymistä urapolulla ja antaa juuri tarvittavat yksilölliset eväät kehitystä varten. Esimiehiltä löytyy joustavuutta, työn ja vapaa-ajan yhteen sovittelu koetaan tärkeäksi. Koen, että minut nähdään yksilönä ja ihmisenä, ei vain yhtenä työntekijänä muiden joukossa.

Parasta Mustissa ja Mirrissä on huikea Mustifiilis, ihanat samanhenkiset työkaverit ja päivittäiset kontaktit lemmikkien kanssa! <3


Tutustu asiakaspalveluneuvojamme Annin Mustipolkuun

Pienestä tytöstä asti haaveeni oli työskennellä eläinkaupassa, nimenomaan Mustissa ja Mirrissä. Muistan, kuinka ärsyttävyyteen asti vierailin Haukiputaan paikallisessa Mustissa ja Mirrissä välillä viikoittain hypistelemässä ihania tuotteita ja aina, kun perheen koirille piti käydä ostamassa ruokaa, tungin mukaan jokaiselle Musti ja Mirri kauppareissulle.

Monena kesänä lähetin hakemukseni myymälään ja vaikka ikää ei tietysti ollut vielä siinä vaiheessa tarpeeksi, en koskaan luovuttanut. Vuonna 2011 haaveeni toteutui ja minut valittiin kesätyöntekijäksi Helsingin Forumin Mustiin ja Mirriin ja siitä päivästä lähtien olen työskennellyt täällä.

Kesätyöntekijästä palveluneuvojaksi, joka tykkää haasteista

Matkani Mustilla ja Mirrillä on ollut erittäin monivaiheinen. Suuri etuoikeuteni on ollut se, että olen saanut tehdä työtä sekä Oulussa että pääkaupunkiseudulla. Työskentelin syksyn 2011 opintojen ohessa Oulun myymälöissä, minkä Musti ja Mirri mahdollisti todella hyvin. Siitä matka jatkui vakituiseen työsopimukseen Helsinkiin Malmin myymälään, jossa työskentelin useamman vuoden.

Vuonna 2016 minut valittiin työskentelemään Mustin ja Mirrin asiakaspalvelukeskukseen, jossa vaikutan yhä tälläkin hetkellä. Jokainen päivä asiakaspalvelukeskuksessa on erilainen. Itse nautin haasteista, joten palkitsevinta on ratkaista mutkikkaatkin tilanteet ja saada asiakas tyytyväiseksi. Asiakaspalvelussa kiire ei saa säikäyttää, ja paineen alla on osattava työskennellä tehokkaasti.

Joustava ja lemmikkirakas työnantaja

Musti ja Mirri on työnantajana joustava, ja minusta on hienoa, että työpaikka voi näin mahtavalla tavalla ottaa huomioon henkilökunnan lemmikit. Meillä on mahdollisuus pitää koiria mukana töissä, ja mikäli työntekijälle tulee kotiin pentu, saa hän pitää kolme päivää ”äitiys-/isyyslomaa”, jotta pikkuinen saa rauhassa kotiutua uuteen kotiinsa.

Työkaverit ovat ehdottomasti maailman parhaita ja samanhenkisiä, nimenomaan varmaan sen vuoksi, että kaikki meistä ovat jollain tavalla eläinihmisiä. Mustista ja Mirristä olen saanut useita tärkeitä ystäviä vuosien varrella ja vaikka välillä kiire painaisikin päälle ja maanantait tuntuisivat ylitsevuotavan vaikeilta, on kuitenkin varmaa, että työkaverit tukevat ja auttavat.


Tutustu koulutuspalveluspesialistimme Janican Mustipolkuun

Olen Janica ja työskentelen Musti Groupilla* Animal Training Specialistina.

Tulin alun perin yritykseen harjoittelun kautta myyjäksi vuonna 2011. Olen työskennellyt mm. myös muissa eläinkaupoissa, eläintenhoidon opettajana, huskysafarilla, eläintarhoissa, koirakouluissa ja eläinklinikalla.
Olen suorittanut maatalousyrittäjän ja eläintenhoitajan perustutkinnon, eläintenkouluttajan ja myynnin ammattitutkinnon, käyttäytymistieteellisen eläinkouluttajakoulutuksen Tampereen yliopistolla ja opiskellut kotieläintiedettä avoimessa yliopistossa. Seuraavaksi tarkoitukseni on suorittaa eläintenkouluttajan erikoisammattitutkinto.

Mielenkiintoinen matka myyjästä koulutuspalveluiden kehittäjäksi

Matkani Mustilla ja Mirrillä on ollut antoisa ja opettavainen. Ensin olin myyjänä ja lähdin mukaan kehittämään ja ohjaamaan pentutreffejä. Olin mukana useassa erilaisessa koulutuspalveluiden pilottikokeilussa ja koulutusmateriaalien kehittämisessä. Ylenin myymäläpäälliköksi ja jatkoin samalla koulutuspalveluiden parissa toimimista, kunnes päädyin kokonaan koulutuspalveluiden pariin. Nykyisiin työtehtäviini kuuluvat mm. koulutuspalveluiden kehittäminen ja niiden tuottaminen sekä henkilökunnan kouluttaminen. Toimin myös itse eläintenkouluttajana Hyllykallion Musti ja Mirri myymälässä, jossa ohjaan pentutreffejä, kursseja ja yksityistunteja.

Iloa lemmikkien ja omistajien hyvinvoinnista

Palkitsevimpia hetkiä työssäni ovat sellaiset, kun saan huomata, että minusta on ollut hyötyä ihmisille ja heidän lemmikeilleen. Iloiset onnistumisen hetket ovat todella koukuttavia ja saavat aina hymyn huulille.

Parasta siinä, että saan kuulua Mustitiimiin on se, että täällä saa olla oma itsensä – ja hienoa on sekin, että yritys on valmis kehittämään lemmikkien hyvinvointia. Yksi tärkeä ja ihana seikka tässä firmassa on myös se, että saa pitää omaa lemmikkiä mukana töissä – se lisää sekä omaa, että lemmikkieni hyvinvointia.

* Musti Group Nordic Oy omistaa mm. Mustin ja Mirrin Suomessa, sekä lemmikkitarvikeketjut Arken Zoon Ruotsissa ja Mustin Norjassa.

Miten tekstiili-insinööri Katariina päätyi täydentämään Musti Groupin myymälöitä

Insinööriopintojani tehdessä huomasin, että valmistava teollisuus ei ole minua varten vaan kaupan ala viehättää paljon enemmän, ja päädyin työskentelemään Seppälän myymälöihin eri kaupungeissa ja opiskelemaan täydennykseksi markkinointia. Koulutukseni ja myymäläkokemukseni ansiosta minut valittiin myyntiassistentiksi Seppälän pääkonttorille, työnkuvaan kuului tuotteiden täydentäminen, kampanjat ja tiedotus myymälöille sekä myyntien analysointi. Myöhemmin myyntiassistentin laaja työnkuva päätettiin jakaa kahteen osaan: itse päädyin logistiikkaan täydentämään myymälöitä. Osana työtäni pääsin tutustumaan eri varastoihin ja kuljetusyhtiöihin Suomessa ja ulkomailla.

Tekstiilistä lemmikkituotteiden kiinnostavaan maailmaan

Talvella 2014 silmiini osui rekryilmoitus, joka tuntui suorastaan kutsuvan minua. Musti ja Mirri haki Demand Planneria täydentämään myymälöitään. Minulla oli kokemusta ketjumaisesta liiketoiminnasta ja täydennyksestä, olin innokas oppimaan lisää, ja yrityksen toimiala kiinnosti minua. Sain paikan. Tuolloin suurin osa myymälöistämme oli Suomessa, Ruotsissa oli parikymmentä. Aiemmin myymälät olivat tilanneet kaiken itse, mutta keskittämällä täydentämisen logistiikkaan ja vapauttamalla myymälöissä aikaa myyntityölle pääsimme parempaan lopputulokseen.

Vaikka tuoteryhmät olivat erilaisia kuin ennen, täydennyksen lainalaisuudet ja logistiikka olivat samanlaisia. Minulla ei ole koskaan ollut täysin omaa lemmikkiä, mutta olen ollut paljon tekemisissä koirien ja kissojen kanssa. Uskon, että tämä kokemus auttaa ymmärtämään asiakkaitamme ja koen, että asiakaskunnan tarpeiden ymmärrys on täydennyksessä tärkeää.

Tie johti uuden tiimin perustamiseen

Seuraavien vuosien aikana ketju kasvoi sekä yritysostoin että avaamalla omia uusia myymälöitä. Ruotsissa myymäläverkosto laajeni yhtä suureksi kuin Suomessa, ja ensimmäiset Norjan myymälät avattiin. Samalla minä siirryin johtamaan täydennystiimiä ja vahvistimme tiimin imagoa. Lanseerasimme myymäläpalvelutiimin, joka auttaa myymälöitä kaikissa logistiikkaan liittyvissä asioissa.

Kehitys ei lopu koskaan

Vuonna 2019 minulla on noin 10 hengen tiimi, joka työskentelee Suomessa ja Ruotsissa. Työntekijöitä on Käpylän-pääkonttorilla ja Kaarinassa sekä Tukholmassa ArkenZoon- konttorilla. Tiimiin on tullut uusia henkilöitä, mutta monet ovat myös kasvaneet nykyiseen rooliinsa. Demand Plannerit työskentelevät itsenäisesti ja minun tehtäväni on ohjata projekteja ja kehityshankkeita ja huolehtia, että kaikki sujuu. Uusia myymälöitä avataan edelleen kuukausittain ja tekemistä riittää. Täydennysjärjestelmämme Relex antaa niin paljon mahdollisuuksia kehitykselle, että meidän pitää vain valita mitä haluamme tehdä seuraavaksi. Musti Groupin organisaatio on kasvanut ja muuttunut minun 5,5 vuoden työskentelyaikani, mutta olennainen pysyy. Teemme tätä suurella sydämellä ja hyvällä tiimillä, niiden avulla olemme päässeet tähän asti.


Kea rakastaa työtään trimmaajana ja myyjänä Mustissa ja Mirrissä

Työskentelin monia vuosia hoitoalalla ihmispuolella, mutta eläinten kanssa työskentely alkoi ajan myötä kiinnostaa enemmän ja enemmän. Lopulta minun oli ihan pakko laittaa avoin työhakemus Mustiin ja Mirriin, koska lähellä oleviin myymälöihin ei juuri silloin haettu työntekijöitä. Tiesin, että juuri tähän yritykseen haluan. Ilokseni minut kutsuttiinkin työhaastatteluun, ja pian jätin työni hoitoalalla ja aloitin työt Mustilla ja Mirrillä.

Matkani Mustilla ja Mirrillä on ollut äärimmäisen mukava! Olen saanut tutustua aivan uskomattoman ihaniin ihmisiin. Olen oppinut paljon näiden vuosien aikana ja saanut upeita mahdollisuuksia edetä urallani ja näyttää osaamistani. Täyden tuen ja tsempin olen saanut aina kaikkeen.

Tiedon ja osaamisen kartuttaminen on supertärkeää

Myyjän pitää tietää todella laajasti asioista. Ratkomme paljon niin ruokinta- kuin koulutusongelmia ja kaikkea siltä väliltä. Asiakkaalle haluaisi aina tarjota avun heti, mutta valitettavasti kaikki asiat eivät ole ihan nopeasti ja yksinkertaisesti ratkottavissa. Esimerkiksi ongelmat koirien ruokinnassa eivät välttämättä selviä sillä, että ottaa vaan hyllystä uuden ruokasäkin. Pitää osata tarkastella laajemmin ja kuunnella omistajaa – ja myös tajuta, missä tarvitaan esim. eläinlääkärin apua. Koskaan ei asiakasta kuitenkaan jätetä ns. tyhjän päälle. Kaikkeen löytyy aina joku apu.

Ihaninta työssä on asiakkaiden rinnalla eläminen

Palkitsevinta työssäni on se, kun asiakas tulee kertomaan, että ongelma, joka heillä oli, on ratkennut. Se, että saa aidosti auttaa ja olla mukana heidän elämässään, on se minkä takia tätä työtä iloisena jaksaa tehdä. Kun saa nähdä perheet ostamassa ensimmäistä kaulapantaa ja uusia leluja tulevalle pennulleen, ja seuraavalla kerralla he tulevat näyttämään uuden perheenjäsenen. Trimmaamon puolella taas ilahduttaa vaikka se, kun koira, joka on jännittänyt ennen kynsienleikkuuta, lähtee häntä heiluen pois, ja omistaja huikkaa mennessään: nähdään uudestaan!

…ja loistava työyhteisö!

Musti ja Mirri työnantajana on 6/5. Meillä Tammistossa on niin upea tiimi, että olemme kuin perhe. Tuemme toisiamme niin ilossa kuin surussa. Monet itkut on itketty yhdessä ja naurut naurettu. Aina autetaan ja joustetaan ja kaikki yritetään aina hoitaa parhain päin. Mustilla ja Mirrillä näkee sen, että työntekijöistä pidetään huoli ja meillä tärkeintä on asiakkaiden hyvinvointi.

Parasta Mustissa ja Mirrissä on yhteishenki. Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. Täällä ei tarvitse pelätä mitään tai yrittää esittää jotain muuta kuin on. Jokainen on yhtä tärkeä ja arvokas.


Lue Minkan Mustipolku vastuumyyjäksi

Olen Minka, 27-vuotias mustijamirriläinen. Lemmikit ovat jo todella nuoresta olleet suuri intohimoni ja muutaman mutkan kautta päätin ottaa härkää sarvista ja tehdä rakkaasta harrastuksesta ammatin.

Eläintenhoitajakoulutuksen työssäoppimisjakson kautta Mustiin ja Mirriin

Olen kotoisin Oulusta ja lähin pieneläimiin painottunut eläintenhoitajan perustutkinto löytyi Iisalmesta. Vuonna 2010 suoritimme koulussa palvelualojen työssäoppimisjakson ja toive paikasta Välivainion Musti ja Mirri -myymälässä toteutui. Kuuden viikon jakso avasi ovet polulle, jossa kuljen edelleen. Opiskeluajan tein viikonloput töitä Oulun myymälöissämme, ja lopulta elämä vei Espooseen. 2013 muutin kissan kanssa kohti uutta ja päädyin Suomenojan toimipisteeseen. Tämä onnenpotku on päästänyt minut mukaan mitä huikeimpaan matkaan rakentamaan ja kehittämään Suomen ensimmäistä hyvinvointimyymälää.

Mukana huikealla matkalla

Suomenoja on hurjan suuri myymälä, jossa työskentelee rautaisella ammattitaidolla varustettu iso tiimi. Asiakaskunta on Espoossa yllättävän erilaista kuin Oulussa. Musti ja Mirri on aina tarjonnut huikeat mahdollisuudet kehittymiseen, ja minä päätin tarttua niihin.

Suuri mahdollisuus aukeni eteemme, kun Suomenojan myymälästä lähdettiin kehittämään hyvinvointikeskusta. Ensin tiloihin rakennettiin trimmauspiste. Saimme joukkoomme mukaan ammattitrimmaajat, joiden kanssa lähdimme miettimään, kuinka tällainen kokonaisuus parhaiten toimii. Koko myymälätiimi on osallistunut kehittämistyöhön täysin voimin.

Ja toivathan Suomenoja ja heittäytyminen mukanaan myös pari vuotta sitten Compact Care TV-mainoksen kuvaukset metsäkissani Cillan kanssa, joka hoiti mallikeikan ammattilaisen lailla.

Kokonaan uusi työnkuva: vastuumyyjä

2018 Suomenoja jatkoi useamman palvelun hyvinvointimyymälänä. Pitkään kehitystä seuranneena olin vakuuttunut, että suuressa kokonaisuudessa tiimi hyötyisi toisesta esimiehestä. Tein myymälä- ja aluemyyntipäällikölle aloitteen vastuumyyjän nimeämisestä, ja rakensimme yhdessä työnkuvan ja raamit vastuumyyjälle. Kun Suomenojan vastuumyyjän paikka avattiin haettavaksi, oli onni jälleen myötä ja paikka avautui minulle. Vastuu on tuonut paljon uutta tuttuun työnkuvaan.

Motivoiva työ ja hyvä tiimi antavat energiaa

Minulle Musti ja Mirri on tarjonnut turvallisen, hauskan ja opettavaisen työpaikan, josta ei polut pääse loppumaan kesken. Tärkeintä ovat aina olleet lemmikit, omistajat, työkaverit ja mieletön tiimihenki. Suomenoja yllättää minut kerta toisensa jälkeen notkeudellaan, halulla kehittyä ja aivan mielettömällä tiimillä. Meillä on oikeasti kivaa töissä ja toivon että se näkyy myös jokaiselle asiakkaallemme. Tämä kaiken keskellä työskentely on jotain, josta saan energiaa päivä toisensa jälkeen. Musti ja Mirri antaa hienon mahdollisuuden pysyä kaiken keskellä, silti kehittyen ja edeten urallani.


Takaisin työnantajasivulle >>