Sopimusehdot

1. Yleistä

Nämä ovat Musti ja Mirri Oy:n (jäljempänä ”Musti ja Mirri”) verkkokaupan sopimusehdot. Näitä sopimusehtoja sovelletaan Mustin ja Mirrin ja kuluttaja-asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välillä, kun asiakas ostaa Mustilta ja Mirriltä tuotteita Musti ja Mirri Oy:n verkkosivuston www.mustijamirri.fi välityksellä. Lisäksi asiakkaan toimintoihin Mustin ja Mirrin verkkokaupassa sovelletaan Mustin ja Mirrin yleisiä verkkopalvelun käyttöehtoja.

2. Asiointi verkkokaupassa

Verkkokaupassa voivat asioida kaikki vähintään 18-vuotiaat asiakkaat, joilla on toimiva sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Asiointi ja asiakaspalvelu tapahtuvat suomen, ruotsin tai englannin kielellä.

Tilauksen tekeminen ei edellytä rekisteröitymistä. Asiakkaan tulee kuitenkin antaa tilauksen tekemisen yhteydessä pakolliseksi merkityt tiedot. Asiakas vastaa annettujen tietojen oikeellisuudesta, ja on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viipymättä Mustille ja Mirrille. Mustin ja Mirrin kanta-asiakkaat voivat halutessaan kirjautua verkkokauppaan, jolloin verkkokauppaostokset kerryttävät kanta-asiakkaan bonusta.

Tuotteiden tilaaminen tapahtuu valitsemalla tuotteita verkkokaupassa ostoskoriin. Musti ja Mirri vahvistaa tilauksen vastaanottamisen asiakkaalle tämän ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen automaattisesti lähetettävällä viestillä. Asiakkaan tulee tarkistaa, että vastaanottovahvistuksessa ilmoitettu tilauksen sisältö vastaa asiakkaan tekemää tilausta. Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun asiakas lähettää tilauksensa verkkokaupassa. Mustia ja Mirriä tilaus sitoo, kun Musti ja Mirri on toimittanut asiakkaalle sopimusvahvistuksen (ks. kohta 7 Vahvistus tehdystä sopimuksesta). Ennen sopimusvahvistuksen lähettämistä Mustilla ja Mirrillä on oikeus olla hyväksymättä Asiakkaan tilausta.

3. Henkilötietojen käsittely

Musti ja Mirri käsittelee asiakkaan henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan tietosuojalainsäädännön sallimalla ja velvoittavalla tavalla. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä löytyy Mustin ja Mirin tietosuojaselosteesta.

4. Hinnat ja tiedot tuotteista

Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan mukaisesti. Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan (esimerkiksi kampanjatuotteet).

Tuotteiden hinnat eivät sisällä maksutapa- tai toimituskuluja, vaan ne määräytyvät valitun maksu- ja toimitustavan mukaan (ks. kohta 5. ”Tuotteiden toimittaminen” ja 6. ”Maksutavat”). Toimituskulut ja valittuun maksutapaan liittyvät kulut ilmoitetaan verkkokaupassa välittömästi ennen tilauksen tekemistä ja veloitetaan tilauksen maksamisen yhteydessä. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Musti ja Mirri pyrkii pitämään verkkokaupassa esitettävät hintatiedot ja tuotteiden saatavuustiedot ajantasaisena ja oikeina, mutta ei takaa tietojen virheettömyyttä tai tuotteiden saatavuutta eikä vastaa niistä. Jos verkkokaupassa esitetty hinta on ollut selvästi virheellinen, Musti ja Mirri pidättää oikeuden purkaa sopimus. Hinta on ollut selvästi virheellinen ainakin silloin, kun se poikkeaa merkittävästi vastaavan kaltaisen tuotteen tavanomaisesta hintatasosta tai kun asiakkaan olisi muutoin pitänyt ymmärtää hinnan virheellisyys (esim. jos hinta on 0,00 euroa).

Mikäli ilmenee, että asiakkaan tilaama tuote on verkkokaupassa esitetyistä saatavuustiedoista huolimatta loppunut, Musti ja Mirri ilmoittaa asiasta viipymättä asiakkaalle tämän ilmoittamia yhteystietoja käyttäen. Jos tilattu tuote on muutoin kuin tilapäisesti loppunut tai tuotteen toimittaminen kestäisi yli 30 päivää tilaushetkestä, Musti ja Mirri hyvittää asiakkaalle tämän tuotteesta maksaman hinnan täysimääräisesti, ja kaupan katsotaan kyseisen tuotteen osalta purkautuneen. Jos asiakas kuitenkin haluaa pitää kaupan voimassa, asiakkaalla on mahdollisuus hyväksyä pidempi toimitusaika tai korvaava tuote.

5. Tuotteiden toimittaminen

Tuotteet toimitetaan koko Suomen alueelle poislukien Ahvenanmaa. Toimitus pyritään toteuttamaan aina mahdollisimman nopeasti. 

  • Mikäli osa tilauksen tuotteista on loppu varastoltamme, lähetämme varastosta löytyvät tuotteet ja ilmoitamme asiakkaalle sähköpostitse puuttuvien tuotteiden toimitustilanteesta.
  • Mikäli kyse on varastossa saatavilla olevasta tuotteesta, tuote pyritään toimittamaan 1-3 arkipäivän kuluessa, ja joka tapauksessa viimeistään 30 päivän kuluttua tuotteen tilaamisesta.
  • Mikäli toimitus kestää normaalia pidempään, Musti ja Mirri on yhteydessä asiakkaaseen asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja käyttäen. Asiakas voi seurata tilauksen etenemistä tilauksen vastaanottovahvistuksen sisältämästä linkistä.
  • Mikäli asiakas valitsee toimitustavaksi "luovutus ilman kuittausta" jolloin lähetys jätetään esteettömälle koti-ovelle, ei toimitusyhtiö tai Musti ja Mirri vastaa lähetyksen katoamisesta, vähenemisestä tai vahingoittumisesta eikä näistä syistä johtuvista reklamaatioista tai vahingonkorvausvelvollisuudesta.
  • Pakasteet toimitetaan Budbeen pakastekuljetuksella Budbeen ilmoittamalle alueelle PK-seudulla.

Tuotteiden toimitustavat löytyvät verkkosivuilta www.mustijamirri.fi/toimitus-ja-maksutavat

Tuotteen saapumisesta ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä. Tuotetta noudettaessa on asiakkaan todistettava henkilöllisyys (ajokortti, passi, kuvallinen henkilökortti). Mikäli toimitustavaksi on valittu nouto Musti ja Mirri -myymälästä, tuote säilytetään myymälässä kaksi viikkoa. Myymälästä tilauksen voi noutaa myös toinen henkilö tilaajan allekirjoittamalla vapaamuotoisella valtakirjalla.

Pakasteet toimitetaan Budbee-kotiinkuljetuksena viimeistään seuraavana arkipäivänä tilauksestasi. Kuljetamme toistaiseksi pakasteita Budbeen ilmoittamille PK-seudun alueille. Koska kyseessä on pakastetuote, veloitamme pakkausmateriaalimaksua 3,90/pakastetilaus toimituskulujen lisäksi. Jos tilaat useamman tuotteen samaan tilaukseen, lähetämme pakastetuotteet erikseen muista tuotteista. Tilauksesi jaetaan ja saat kaksi lähetystä, jotka saattavat tulla eri aikaan. Pakastetilauksen toimitusaikaa voi seurata Budbee sovelluksen kautta. Pakasteiden säilyvyyden takaamiseksi pakastetilauksen kuljetusaikaa ei voi muokata sen jälkeen kun tilaus on lähetetty varastolta.

Jos asiakas ei nouda toimitettua tuotetta toimituspaikasta määräajassa eikä nimenomaisesti ilmoita tuotteen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa siitä, kun asiakas on saanut ilmoituksen siitä, että tuote on noudettavissa, asiakkaan katsotaan peruuttaneen tuotteen tilauksen. Mustilla ja Mirrillä on tällöin oikeus periä asiakkaalta korvaus tuotteen toimittamisesta aiheutuneista kuluista (edellä yksilöidyt Postin ja Matkahuollon toimitustavat). Musti ja Mirri on oikeutettu kuittaamaan kyseisen korvauksen suoraan siitä maksusuorituksesta, joka asiakkaalle on tuotteen peruuttamisen johdosta palautettava.

Voit myös varata tuotteen myymälästämme, mikäli myymälämme varastosta löytyy haluamaasi tuotetta. Keräämme tuotteen ja vahvistamme sinulle varauksen  2 tunnin kuluessa. Varaus on voimassa seuraavaan arkipäivän valitsemasi myymälän sulkemisaikaan asti. Varaus tulee noutaa ja maksaa myymälässä. Lähetämme noutoa varten PIN-koodin, jota vastaan nouto ja maksu myymälässä onnistuvat. Ilmoitamme asiakkaalle tekstiviestillä sekä sähköpostilla varauksen tilasta. Huomioithan, että vain verkkokaupassa voimassaolevia alennuskoodeja ei voi yhdistää tähän nouto-ja maksutapaan.

Lue Mustin ja Mirrin tarjoaman kestotilauksen ehdot täältä.

6. Maksutavat

Verkkokaupan maksutavat löytyvät verkkosivulta www.mustijamirri.fi/toimitus-ja-maksutavat

7. Vahvistus tehdystä sopimuksesta

Asiakkaalle lähetetään toimituksen yhteydessä sähköpostitse vahvistus tehdystä sopimuksesta, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot sekä peruuttamislomakkeen ja -ohjeen. 

8. Peruuttamisoikeus

Asiakkaalla on oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa verkkokaupasta tilaamansa tuote 14 päivän kuluessa. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun tuote on vastaanotettu. Peruuttamisoikeus ei koske avattuja ruoka- ja kissanhiekkapakkauksia, pakasteita eikä SEY lahjoituksia. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava Mustille ja Mirrille päätöksestään peruuttaa tuote yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse, faksilla tai sähköpostilla). Asiakas voi käyttää sopimusvahvistuksen liitteenä lähetettyä peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista. Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote takaisin Mustille ja Mirrille jäljempänä mainittuun osoitteeseen viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos asiakas lähettää tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän päättymistä. Tuotteen voi palauttaa esimerkiksi Matkahuollon tai Postin toimipisteeseen, mihin tahansa Musti ja Mirri -myymälään tai siihen lähikauppaan, josta tilaus on noudettu. Asiakas voi toimittaa peruuttamislomakkeen täytettynä yhdessä palautettavan tuotteen kanssa. Tuote tulee palauttaa mielellään alkuperäisessä pakkauksessa tai muutoin hyvin pakattuna.

Musti ja Mirri vastaa peruutettavien tuotteiden palauttamisesta johtuvista välittömistä kustannuksista.

Musti ja Mirri palauttaa asiakkaalle kaikki asiakkaalta saadut suoritukset koskien peruutettua tuotetta, myös toimituskustannukset, viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Mustilla ja Mirrillä on oikeus kuitenkin pidättäytyä maksujen palautuksesta, kunnes Musti ja Mirri on saanut peruutetun tuotteen takaisin tai kunnes asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin. Musti ja Mirri suorittaa palautuksen sillä maksutavalla, jolla asiakas on maksanut tuotteen, ellei asiakas ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, ettei asiakkaalle aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Asiakkaalla on huolenpitovastuu vastaanottamastaan tuotteesta. Asiakas on vastuussa aina tuotteen täyteen hintaan saakka sellaisesta tuotteen arvon alentumisesta, joka on seurausta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

9. Tuotteiden tarkastaminen

Toimituksen vastaanotettuaan asiakkaan tulee viipymättä tarkastaa toimitettujen tuotteiden kunto ja virheettömyys sekä varmistaa, että toimitus sisälsi kaikki tilatut tuotteet.

10. Reklamaatiot ja virhevastuu

Asiakkaan tulee viivytyksettä ja viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa mahdollisen tuotteen tai tilauksen virheellisyyden havaittuaan ilmoittaa virheestä Mustin ja Mirrin asiakaspalveluun (sähköposti: asiakaspalvelu@mustijamirri.fi tai puh. 0800 305 305).

Musti ja Mirri vastaa tuotteen virheestä voimassaolevan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti. Jos tuotteen tai toimituksen todetaan olevan virheellinen, Mustilla ja Mirrillä on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote.

Jos asiasi koskee ruokareklamaation tekoa, niin pyytäisimme sinua ystävällisesti lähettämään meille alla olevat lisätiedot reklamaation sujuvoittamiseksi:

  • tuotteen nimi
  • eränumero (jos tiedossa)
  • parasta ennen päivämäärä (jos tiedossa)
  • koska tuote otettu käyttöön
  • kauanko tuotetta on käytetty ennen oireiden alkamista
  • miten tuotetta on säilytetty
  • minkälaisia oireita lemmikki on saanut 
  • muita lisätietoja tapahtuneesta (esim. olemassa olevat eläinlääkärilausunnot, tutkimustulokset)

11. Toimituksen viivästys

Asiakkaalla on oikeus vedota tuotteiden toimittamisen viivästyksestä johtuviin kuluttajansuojalain mukaisiin oikeuksiinsa. Musti ja Mirri ei kuitenkaan vastaa viivästyksestä, jos viivästys johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten siitä, että asiakas ei ole ollut paikalla sovittuna tuotteiden toimittamisajankohtana eikä häntä tavoiteta tai asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai ei ole ilmoittanut yhteystietojensa muuttumisesta.

12. Ylivoimainen este

Musti ja Mirri ei vastaa sellaisesta sopimusrikkomuksesta, kuten toimituksen viivästymisestä tai estymisestä, joka johtuu Mustin ja Mirrin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majore).

13. Palveluntarjoaja

Musti ja Mirri Oy (y-tunnus: 1083808-5)
Mäkitorpantie 3B
00620 Helsinki
Puhelin: 0800 305 305 (puhelu on asiakkaalle maksuton, aukioloajat www.mustijamirri.fi/asiakaspalvelu)
Sähköposti: asiakaspalvelu@mustijamirri.fi

14. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Näihin sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa yhteisymmärrykseen, ratkaistaan riita Suomessa, Helsingin käräjäoikeudessa. Asiakkaalla on lisäksi mahdollisuus viedä riita oman kotipaikkansa käräjäoikeuden tai kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Asian saattamiseksi kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Muokattu 16.12.2020